nedeľa 31. júla 2011

Výborný bezlepkový medový koláčik

Z rozprávania mojich známych to vyzerá tak, že na celiatikov sa zatiaľ u nás veľmi nemyslí. Skúste pozvať niektorého do cukrárne. Pre celiatika to znie ako jasný výsmech. Veď koľko cukrární u nás má v ponuke aj bezlepkový sortiment? Na internete som našla len 2, aj to v Bratislave..

No nevadí, spravíme si skvelé koláčiky a pečivá aj samy :-) Tu je prvý receptík, skvelá bezlepková pochúťka ano na nepoznanie podobná tej z obchodu ;-)

Čo k tomu potrebujeme?

Na cesto:

100g masla
250g práškového cukru
2 vajcia
2 lyžice medu
1 lyžička octu
1 lyžica sódy bikarbóny
700g múky (ja som použila verziu PK)


Na plnku:

1 konzerva sladeného mlieka SALKO
250g masla
500ml mlieka
1 krémový prášok Zlatý klas

Na vrch:


ampulka rumovej esencie
50g posekaných orechov
1 lyžica kakaa
tekutá čokoláda na ozdobu



Postup prípravy medových plátov:

1. V malej miske zmiešame ocot a sódu bikarbónu. V menšom hrnci za stáleho miešania rozpustíme maslo, cukor a med. Po úplnom rozpustení primiešame vajcia, sódu s octom a stále miešame. Keď naša zmes trochu zhnedne a vytvorí sa pena, odstavíme ju zo sporáka. Do misy si pripravíme múku, ku ktorej prilejeme pripravenú zmes a vypracujeme hladké cesto, ktoré necháme približne 1 hodinu stáť, najlepšie na chladnom mieste.


2. Po odstátí cesto rozdelíme na 7 rovnakých častí (siedma časť môže byť aj trocha menšia). Každú časť vyvaľkáme do rozmerov 25x30 cm.

 
Môj typ č.1: aby boli všetky časti zaručene rovnako veľké, z papiera na pečenie som si vystrihla požadovaný rozmer 25x30 cm, a ku nemu som vždy upravovala vaľkané cesto.



Môj typ č.2: keďže bezlepkové cesto sa veľmi ľahko láme, pre každý plát som pripravila zvlášť kus papiera na pečenie (väčší než požadovaná veľkosť). Každé cesto som potom rozvaľkala na jeho vlastnom papieri, ktorý ho sprevádzal celým zvyškom procesu prípravy. Bolo to jednoduchšie než sa jedovať na tom, ako ho dať na pekáč, vziať dolu z pekáča, položiť na koláč.... ;-)

3. Pripravené plátky pečieme v rúre na obrátenom plechu pri teplože 160`C približne 3-5 minút (kým nedosiahne zlatisto hnedú farbu). Odporúčam tento krok realizovať až keď sú už všetky pláty pripravené na pečenie.

Môj typ č.3: keďže horúce cesto je extrémne lámavé, z plechu som ho len nechala zosunúť na stôl a nehýbala som s ním. Zatiaľ som na ten plech pripravila ďalší plát na pečenie. Až po týchto 2-3 minútach som upečený plát preložila na ostatné už hotové pláty (predsalen, nemám v kuchyni dosť miesta na 7 plátov vedľa seba:). 
 
6 rovnakých plátov poukladáme na seba ďalej chladnúť, kým 7.mi plát (ktorý môže byť aj menší) po vychladnutí v rukách rozmrvíme do misky. Tento poslúži na posyp vrchu.


Postup prípravy plnky:

1. Neotvorenú konzervu SALKO varíme cca 3 hodiny (ponorenú v hrnci vriacej vody).

2. Z mlieka a krémového prášku uvaríme hustú pudingovú hmotu.

3. Maslo vymiešame do peny a po častiach k nemu pripádavame puding a na záver aj skaramelizované Salko. Plnka je teraz hotová na použitie.

Skladanie koláčika :-)

1. Zakaždým rovnaký postup: Medový plát pokvapkáme troškou rumovej esencie, nanesieme na neho 1/6 krému, priložíme ďalší plát a zopakujeme postup (ďalších 5 plátov).

2. Na šiesty plát sme tiež nakvapkali, potreli sme ho krémom. Teraz príde na rad 7.plát, ktorý sme po vychladení pomrvili na drobné kúsky a zmiešali s posekanými orechami a lyžicou kakaa. Takto pripravenú zmes rovnomerne nanesieme na celý povrch zákuska a na záver môžeme prizdobiť pásikmi čokoládovej polevy.

DOBRÚ CHUŤ! :-)

1 komentár:

foxik povedal(a)...

Výborný koláč ktorí chuti ako staročeský medovník, konečne niečo aj pre bezlepkárov :)